هنر صدای اِ حِ ه – Sound art

در دهه بیست میلادی فوتوریستای ایتالیا و دادائیست های سویس هر یک به ترتیب با بکار گیری اصطلاح ( هنر سر و صدا) art of noises و بروتیسم bruitisme و همچنین در دهه ی هشتاد و نود میلادی هنرمندان تجسمی آمریکا با بکار گیری واژه ی ساندآرت soundart سعی داشتند تا صدا را از انحصار موسیقی دانان  خارج کرده و از آنِ خود کنند تا تجربیات جدیدی را در زمینه ی کارکرد صوت به دست آوردند. این رویکرد تا به امروز در هنر معاصر دنبال می شود.
(( ساندآرت )) بیش از این که هنری زمانمند باشد هنری مکانمند و آکوسماتیک Acousmatic  است. می تواند  در زمینه ی فضاسازی برای هنرمند اهمیت بیابد تا از این طریق با نگاهی غیرتصویری و غیر نوشتاری به نقد و نفی فضای هنری خویش بپردازد.
در این ارائه از صدا به عنوان یک فرم سامان یافته و هدفمند و نه به مثابه صرف دستمایه بودن استفاده شده است.
ساندآرت : اِ حِ ه : مجموعه تجربیاتی از بیست و سه هنرمند و نویسنده است. این افراد با بهره گیری از صدا و پیوند آن با فضای زیست اجتماعی – شخصی شان در تلاشند تا بستر فعالیت خود را به پرسش گیرند. جمع اصفهان برای بار سوم ( اولین بار در گالری آپادانا اصفهان – و دومین بار در گالری الهه تهران ) به همراه سه هنرمند و نویسنده ی شیراز کنار هم گرد آمده اند تا صداهای خود را ارائه کنند. جمعی که ساخت صدا حرفه ی آنان نیست!

***

برگزارکنندگان هنر صدا
“صداهایی از: مجید آزادمنش، مونا آقابابایی، علیرضا ارواحی، نیکو الرداشویلی، مرتضا بصراوی، نیما پیراسته، احسان تحویلیان، حسین تحویلیان، ایلیا تهمتنی، آرش جویافر، علی دل‌زنده‌روی، احسان روح‌الامین، علی سجادیه، حمیدرضا ششجوانی، سینا طاهری، مانی عمادی، عطیه فیروزمند، جواد قبادی، زهرا قراخانی، پردیس قریشی، رسول کمالی، آرزو معتمدی، مهدی وفامهر و عاطفه یزدانی”
این رویداد از 21 تا 23 فروردین ماه در نگارخانه اَفدستا اجرا شد.
با مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
گردانندگان: رسول کمالی، احسان تحویلیان و علیرضا ارواحی – مشاور صدا: آرش جویافر

***

علی دل‌زنده‌روی (مدیر نگارخانه‌ی افدستا)
ساندآرت (هنر مفهومی صدا) «اِح‌هِ» به مدت سه روز در شیراز برگزار شد. این برنامه برای اولین‌بار و با برگزاری نشست تخصصی صدا در گالری افدستا انجام شد و آثار 23 هنرمند که مجموعه صداهایی حاصل تفکر، احساس و بینش آنان به‌صورت آوا و صداهای ترکیبی بود در معرض شنیداری مخاطبین شیرازی قرار گرفت.
این برنامه که از جمعه مورخ 21 فروردین از ساعت 6 تا 8 به‌صورت شنیداری بود؛ با استقبال قابل تاملی از مخاطبین و هنردوستان روبرو شد. ساعت 8 تا 9:30 روز افتتاحیه نیز نشست تخصصی ساندآرت و هنر صدا با حضور کریتور برنامه و سخنرانی کامیار بهبانی (فعال در حوزه صدا) ادامه یافت.در جلسه نشست تخصصی پس از ایراد مطالبی درباره فلسفه صدا و آواهای مفهومی، کریتور برنامه در ارتباط با برنامه‌های ساندآرت در اصفهان و تهران، مطالب حائز اهمیتی را عنوان نمود، سپس مخاطبین در ارتباط با نحوه‌ی به‌وجودآمدن آثار، طریقه انتخاب هنرمندان، برنامه‌های آتی این گروه سوالاتی را مطرح کردند.نشست فوق از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که متاسفانه تا پیش از این برنامه‌ای تخصصی در حوزه‌ی صدا و هم‌چنین صداهای مفهومی در شیراز رخ نداده بود که این مهم در نگارخانه افدستا و برای اولین بار به‌صورت کاربردی انجام شد.در دو روز دیگر برگزاری این برنامه نیز نگارخانه اَفدستا بیش از یکصد مخاطب و بازدیدکننده را به خود دید و این بازدید نشان از اهمیت و جذابیت این هنر هم‌چنین علاقه‌ی مخاطبان به برگزاری برنامه‌هایی از این دست بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =